10 Tips bij zakelijke fotografie

Zakelijke fotografieAls het gaat om de marketing van je bedrijf, dient een foto een heel ander doel dan geschreven inhoud. Een zakelijke foto moet een helder beeld gecombineerd met een beknopte tekst weergeven. Hier zijn enkele tips om jouw zakelijke foto’s zo succesvol mogelijk te maken.

  1. Bepaal jouw project- en fotografiebehoeften

Geef duidelijk aan wat jouw fotografiebehoeften zijn. Voor welke doel heb je de afbeeldingen nodig? Maak van tevoren een algemene fotolijst van de foto’s die je nodig hebt.

  1. Beeld in wat je wilt

Terwijl je fotograaf er is om je te begeleiden, moet je diep graven en effectief je visie, hoop en dromen voor de shoot overbrengen. Anders wordt je misschien meegesleept in de visie van iemand anders, die niet noodzakelijk jouw merk vertegenwoordigt.

  1. Een fotograaf vinden

Het vinden van de juiste fotograaf is een van de belangrijkste onderdelen bij het plannen van een zakelijke fotografie sessie. Het is het beste om samen te werken met een fotograaf die ervaring heeft met het fotograferen van merken in het verleden. Je kunt het werk in hun portfolio bekijken en een goed idee krijgen of dit het soort werk is dat ze doen. Zie hier een voorbeeld: website voor zakelijke fotografie.

  1. Betrek de fotograaf bij jouw proces en vraag naar hun ideeën.

Deel je inspiratiebord van tevoren met je fotograaf en betrek hem bij het planningsproces van de shoot. De kans is groot dat ze veel ervaring hebben en potentiële problemen of kansen zien.

  1. Kledingadvies

Het is geen noodzaak, maar vraag kledingadvies voor jouw zakelijke fotografie aan een stylist of in ieder geval je fotograaf. Zij weten wat het beste op de camera te zien zal zijn. Dit zal je helpen om meer zelfvertrouwen te krijgen op de dag van de fotoshoot.

  1. Gebruik bijbehorende attributen

Aangezien deze foto’s bedoeld zijn om jouw merk te vertegenwoordigen, is de kans groot dat je veel items bij de hand hebt die je kunt gebruiken. Denk aan de items of objecten die je dagelijks in jouw bedrijf gebruikt, en overweeg deze als attributen in jouw shoot te gebruiken.

  1. Vraag toestemming van derden voor publicatie

Als jouw foto’s klanten bevatten, zorg er dan voor dat je hun schriftelijke toestemming hebt voor publicatie en distributie voor marketingdoeleinden.

  1. Maak een pre-shoot takenlijst.

Als je fotoshoot bij je thuis of op kantoor plaatsvindt, is de kans groot dat er een paar kleine projecten zijn die vóór de shoot moeten worden aangepakt – kunstwerken die moeten worden opgehangen, schoonmaken van een bedrijfsruimte etc. Ongeacht waar de shoot plaatsvindt, er komen dingen naar boven.

  1. Test je shots en poses.

Als je weet dat je een foto wilt waarop je aan je bureau werkt, ga dan oefenen. Bekijk de foto’s en kijk wat werkt en wat niet. Dit kan veel tijd besparen als het tijd is voor de opname.

  1. Vertel verhalen met je foto’s

De beste foto’s vertellen verhalen over jouw bedrijf, producten of diensten. Hoewel productafbeeldingen noodzakelijk zijn, wil je ook foto’s hebben waarop mensen te zien zijn die zich bezighouden met jouw producten en werknemers.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *